Pokušení techniky nade vše (bez reflexí)
Občas můžeme vidět trenéra přeceňovat techniku, s níž pracuje. Snadno
se pak zapomíná, že technika není cílem výcvikového dění. Technika je pou–
ze prostředek, kterým se k cíli směřuje. Zejména začínající trenéři (nebo tre–
néři bez odpovídajícího psychologického vzdělání) mohou mít tendenci pře–
ceňovat strukturu či komplikovanost techniky a podceňovat dění skupiny.
Výcviková technika ovšem nikdy nepracuje sama. Je pouze podkladem,
hybným momentem a inspirací pro skupinové dění a prožitkovým podkla–
dem pro následující reflexe, jež shledáváme podstatou výcviku. (Bez do–
statečného reflektování daného dění nejde o skutečný výcvik v pravém
smyslu toho slova ne že by byla nouze o negativní příklady např. v oblasti
komerčně provozovaného teambuildingu frekventant nepracuje se zážit–
kem a nerozvíjí zkušenost skrze reflexi a zpětnou vazbu.)
Pokušení silné zkušenosti
Na předchozí „pokušení“ navazuje i opakovaně pozorovaný jev, kdy
někteří trenéři outdoorových výcvikových postupů, zakázkového teambuil–
dingu jako by prahli po stále silnější a intenzivněji navenek nepřehlédnu–
telně dramaticky projevované mezní zkušenosti. Jako by někde ve skrytu
zůstalo přesvědčení, že mezní zkušenost je cílem výcviku. A pokud se ne–
děje vnějškově nápadný prožitek, pak je to chyba a není to účinné.
Narážíme tady opakovaně na předsudek, že jen mezní situace mohou
člověku otevřít cestu k sebepoznání, změnit něco v něm i kolem něho.
Dlouhodobě se přeceňuje hodnota jednorázového stresu a nedoceňuje jeho
interindividuální variabilita. (Vždyť co může být pro jednoho mezní situa–
ce, je pro druhého možná zanedbatelná záležitost a naopak.)
Lidé, kteří prošli např. ohrožující situací s pocitem, že neobstáli, jak by
si představovali, se mohou vrátit do světa mimo výcvik s dlouhodobým psy–
chickým traumatem, které bez ošetření zpětnou vazbou může navozovat
řadu dalších komplikací.
Pokušení jednorázové změny
Poměrně často můžeme v roli vedoucího výcvikových postupů také pod–
léhat iluzi trvalé změny. Pokud se něco změní teď, změní se to navždy. Za–
pomínáme na dynamiku vývoje jedince i na okolnosti a vlivy prostředí,
v němž žije svou každodennost. Podceňujeme vliv situace i vztahové kon–
figurace (s jinými lidmi můžeme být jiní my i naši frekventanti).
151
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>